Hur jag vill ha det!

Vi åt thaimat häromdan, jag valde röd curry och August käkade stekt ris. Det smakade helt ok. Jag har märkt att det finns tydligen två sorters sätt att göra röd curry, det finns säkert hur många sätt som helst att göra det på men jag syftar på just dessa två skillnader man brukar få på restaurangen.

1. Antingen får man den jätte tjock, jag antar att det är för mycket kokosmjölk i och efter ett tag så har man tröttnat på curryn eftersom den är helt dryg.

Eller

2. Så får man den helt perfekt, lagom tjock/rinnig men mer rinnig än tjock annars blir det så trögflytande att man knappt kan dricka soppan, den extremt fina röda färgen blandas ihop med den vita kokosmjölken. Vilket betyder att det är mer vatten eller mindre kokosmjölk i, vilket som, och det smakar betydligt bättre.

Alltså...
Gillar jag nummer 2! För att när jag är sugen på röd curry så vill jag ha den starka, söta smaken med en liten touch av det saltiga och kunna smutta i mig soppan, inte nästan kvävas för att soppan är alldeles för tjock.
Med det sagt så får ni bilderna från middagen =).





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0